Napelem társasházaknak

Jogszabályok
és támogatások!

További információ
Napelem társasházaknak

Jogszbályok
és támogatások!

További információ

Jogszabályi keretek és engedélyezés

2025. szeptember 1-jétől hatályos a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (VET) új 66/B §-a, amely bevezette a társasházi energiaközösség fogalmát.

Ennek lényege, hogy legalább két lakástulajdonos írásbeli megállapodásával energiaközösség jöhet létre társasházban vagy lakásszövetkezetben.

Ez lehetővé teszi, hogy a közös hálózati csatlakozási pont mögött háztartási méretű kiserőművet (HMKE) – jellemzően napelemes rendszert – telepítsenek közösen, és az ott termelt áramot:

  • elsősorban közös fogyasztásra (pl. lift, világítás), valamint
  • a részt vevő lakók saját fogyasztására használják fel.

Korábban a jogi akadályok miatt a tetőn termelt napenergiát csak egy fogyasztási mérőhöz lehetett kötni, így:

  • vagy csak a közös használatú berendezések energiaigényét fedezhette,
  • vagy egyetlen lakó telepíthetett saját célra panelt, a tulajdonostársak 75%-ának jóváhagyásával.

2025-től ez megváltozott: a törvénymódosítás előírja az áramszolgáltatóknak, hogy engedélyezzék a társasházi energiaközösségek csatlakozását. Ennek köszönhetően a lakók közösen használhatják fel a tetőn termelt áramot lakásonként is.

Ez fontos mérföldkő a városi napenergia hasznosításában,
hiszen új korszakot nyit a társasházi napelemes projektek előtt.

A társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvényt 2025-ben szintén módosították a közös napelemes beruházások megkönnyítése érdekében.

2025. július 20-án hatályba lépett az a változás, amely szerint:

  • a társasházi közgyűlés egyszerű többséggel (50% + 1 szavazat) határozhat a napelemrendszer telepítéséről,
  • már nem szükséges a tulajdonosok 75%-ának hozzájárulása.

Ezzel jelentősen leegyszerűsödött a döntéshozatal: a lakóközösség kisebb többséggel is elindíthat napelemes projektet, feltéve, hogy a döntést közgyűlési határozatba foglalják.

Bizonyos pályázatoknál (pl. Napenergia Plusz program) a társasház
támogató közgyűlési határozatát csatolni kell a pályázathoz.

További újítás, hogy a törvénymódosítás hivatalosan lehetővé tette az online részvételt a közgyűléseken, ami megkönnyíti a határozatképesség elérését, különösen nagyobb társasházak esetén.

Általános szabályként az 50 kW alatti, épületre telepített napelemes rendszer létesítése nem építési engedélyköteles.

Ez azt jelenti, hogy egy társasház tetejére telepített háztartási méretű kiserőmű esetén nincs szükség külön építési engedélyre, ami jelentősen egyszerűsíti a folyamatot.

Ugyanakkor bizonyos esetekben (pl. műemléki védettség, helyi építészeti örökség, városképi előírások) hatósági hozzájárulás is szükséges lehet.

Ilyen esetekben:

  • a napelemek elhelyezését az illetékes örökségvédelmi vagy építésügyi hatósággal kell egyeztetni,
  • előírhatják például, hogy a panelokat csak az épület architektúrájába illeszkedve, nem látható módon lehet telepíteni.

Általánosságban azonban a társasházi napelemek telepítése nem ütközik komoly engedélyezési akadályokba, ha a fenti előírásokat betartják.

Technikai feltételek a társasházi napelemekhez

A társasház közös tulajdonú tetőfelületét a lakók közösen használhatják napelemek telepítésére, de ennek feltétele egy írásbeli megállapodás és a közgyűlés előzetes hozzájárulása.

A társasházi energiaközösség megalapításához a tagoknak meg kell nevezniük:

  • a közös képviselőt és az energiaközösség képviselőjét,
  • rögzíteniük kell a részt vevő lakások adatait,
  • meg kell határozniuk a közös célokat és tevékenységi kört,
  • ki kell választaniuk az elszámolási modellt, valamint
  • rögzíteniük kell a megállapodás időtartamát.

A tetőre telepített napelemes rendszer jogilag a társasház összekötő berendezéséhez csatlakozik, tehát a ház belső hálózatára termel. A telepítés előtt műszaki felmérés szükséges, hogy a tetőszerkezet elbírja a paneleket, illetve az elektromos hálózat alkalmas legyen a termelt energia kezelésére.

Társasházi energiaközösségben is alapvetően háztartási méretű napelemrendszert lehet létesíteni, ami jelenleg maximum 50 kVA beépített teljesítményt jelent.

A gyakorlatban azonban a legtöbb társasház tetőfelülete ennél jóval kisebb kapacitású rendszernek ad helyet. Például egy tízemeletes panelház esetében gyakran csak akkora rendszer fér el, ami a közös fogyasztás (pl. liftek, világítás) egy részét fedezi – a lakások teljes energiaigényének csak töredékét lehet előállítani a tetőn.

Emiatt a telepíthető napelemek mérete és száma korlátozott lehet, különösen sűrűn lakott, több lépcsőházas épületeknél.

Az új szabályozású társasházi rendszereknél követelmény az okos mérők felszerelése minden érintett lakásban. A termelt energia lakásonkénti szétosztásához (különösen a dinamikus elszámolási modell esetén) negyedórás fogyasztási adatok mérésére és továbbítására alkalmas fogyasztásmérő órákra van szükség.

A szolgáltató (elosztó) biztosítja az új, távleolvasásra képes mérőórákat a csatlakozási ponton és a HMKE betáplálási pontján, de a társasháznak ki kell alakítania a szükséges mérőhelyeket – ennek költsége a közösséget terheli.

A lakásokban lévő régi villanyórákat is le kell cserélni korszerű, távleolvasható mérőkre, melyek költsége jellemzően 30–40 ezer Ft lakásonként. Ezt a beruházás előkészítése során figyelembe kell venni.

Cserébe az okos mérők és inverterek adatszolgáltatása révén pontos nyilvántartás készül a termelésről és fogyasztásról, ami hosszú távon hatékonyabb hálózati működést eredményez.

A napelemes modulok telepítésekor figyelembe kell venni a tető állapotát és teherbírását. Lapostetős házaknál állványokra szerelt, ballasztos rögzítésű panelek alkalmazhatók, míg magastetőknél tetősíkra erősített tartószerkezetek a jellemzőek.

Fontos a megfelelő vízszigetelés és rögzítés, hogy a telepítés ne okozzon beázást vagy statikai problémát. Az inverterek elhelyezésére jellemzően a gépészeti helyiségben vagy közös helyiségben alakítanak ki helyet.

Elektromos szempontból biztosítani kell:

  • a túláram- és túlfeszültség-védelmet,
  • valamint tűzvédelmi kapcsoló beépítését a hálózatra visszatápláló rendszereknél.

A rendszer csatlakoztatásához igénybejelentést kell benyújtani az illetékes áramszolgáltatóhoz, amely ellenőrzi a hálózati feltételeket (kábelek, transzformátor terhelhetősége stb.). A csatlakozási engedély birtokában a kivitelezés elvégezhető, majd a szolgáltató szakembere beköti a rendszert és felszereli az új mérőórákat.

Ha egy társasház már rendelkezik napelemes rendszerrel (pl. korábban a közös fogyasztás csökkentésére telepített kisebb HMKE-vel), a bővítés vagy üzemeltetési mód váltása is lehetséges, de ilyenkor is új igénybejelentést és engedélyeztetést kell kezdeményezni.

A 2024 előtt telepített háztartási naperőművek többsége szaldó elszámolású volt (az éves szaldó 2023 végéig volt elérhető). Bármilyen bővítés vagy teljesítménynövelés esetén azonban az új szabályok szerint már bruttó elszámolás lép életbe. Ez azt jelenti, hogy a meglévő szaldós rendszerek bővítésével a tulajdonos elveszítheti a szaldóelszámolást.

A korszerűsítés – például inverter cseréje okos, adatküldésre képes típusra – viszont támogatott és ajánlott. 2025. július 1. után csak olyan inverterrel lehet új HMKE-t telepíteni, amely internetes kapcsolatú és távleolvasható.

A már működő rendszerek üzemeltetőinek a jövőben adatot kell szolgáltatniuk a termelésről; ez a kötelezettség 2025 második felében lép életbe fokozatosan. A régebbi rendszerekbe érdemes lehet integrálni az új mérő- és kommunikációs eszközöket, hogy megfeleljenek az adatszolgáltatási előírásoknak – ez nemcsak jogi megfelelést jelent, hanem segíti a fogyasztás és termelés optimalizálását is.

Elszámolási modellek és hálózatra visszatáplálás

A társasházi energiaközösségek számára a jogszabály háromféle elszámolási modellt tesz lehetővé, melyeket a 273/2007. (X.19.) Korm. rendelet – a VET végrehajtási rendelete – rögzít. Ezek röviden a következők:

Ebben a modellben a ház által termelt és helyben azonnal el is fogyasztott energia után az elosztói díjak egy részét évente visszatérítik a közösségnek. Ez kvázi egy jutalom a hálózat tehermentesítéséért.

Ugyanakkor mivel a legtöbb társasház tetőfelülete kicsi, a lakók fogyasztásának csak kis hányadát lehet közvetlenül fedezni, így ez a modell csak minimális pénzügyi előnyt kínál.

A szakértői várakozások szerint a diszkontált díjvisszatérítés kevésbé lesz népszerű, mert az így visszakapható összeg elenyésző, ha a napelemek csak a fogyasztás 5–10%-át termelik meg.

A lakók előre, egy fix aránymegosztásban állapodnak meg arról, hogy a napelemek termeléséből származó energia mekkora részét melyik lakás írhatja jóvá.

Az arány meghatározható például:

  • a lakás alapterülete alapján,
  • a lakók száma szerint, vagy
  • egyenlő részben minden tag között.

Az adott hónapban megtermelt összes energiamennyiségből minden lakás legfeljebb a kvótájának megfelelő részt használhat fel kedvezményesen, amelyet a szolgáltató a számlában jóváír.

Előnye: egyszerű és kiszámítható.
Hátránya: merev rendszer – ha egy lakás a neki kiosztott kvótánál kevesebbet fogyaszt, a maradék energiát nem tudja másnak átadni az adott hónapban.

Az elszámolás havonta, utólag történik. Ha a ház közös és lakossági fogyasztása alatt is marad termelési többlet, az a hálózatba kerül feed-in formájában.

Ebben a modellben a közösség tagjai utólag, a tényleges fogyasztási arányuk alapján részesülnek a megtermelt energiából.

Minden hónap végén a szolgáltató megállapítja, hogy a napelemes rendszer termeléséből mennyit használt el közvetlenül az épület, és a maradékból lakásonként mennyit vett át a fogyasztó.
Ezt úgy tekintik, mintha azt az adott lakó “termelte volna”.

Így minden lakó pontosan annyival csökkentheti a villanyszámláját, amennyit a közös napelem termeléséből ténylegesen felhasznált.

Előnye: igazságosabb és rugalmasabb rendszer, hiszen a takarékosabb lakó nem veszít a kvótájából, és mindenki a valós fogyasztása alapján kap jóváírást.
Hátránya: bonyolultabb mérést és adminisztrációt igényel – ezt azonban az okos mérési rendszer automatikusan elvégzi.

A társasházak jellemzően a két megosztási modell valamelyikét választják, mivel ezek gyakorlatiasabbak és átláthatóbbak, mint a díjvisszatérítéses opció.

A jogszabály lehetőséget biztosít arra, hogy a közösség bármikor módosítsa az elszámolási modellt vagy az arányokat, ha azt a tagok közösen kérik – természetesen előzetes egyeztetéssel és a szolgáltató tájékoztatásával.

Támogatási lehetőségek társasházaknak (2025)

A kormány 2023 végén indította el a Napenergia Plusz Programot, amely 2024-ben egyszeri, nagy volumenű támogatási lehetőséget nyújtott lakossági napelem + akkumulátor telepítésre.

A program eredeti keretösszege 75 milliárd Ft volt, amit 2024 nyarán 105,8 milliárd Ft-ra emeltek. Ennek köszönhetően több mint 23 ezer pályázó részesülhetett támogatásban.

A támogatás mértéke a beruházás összköltségének 65%-a (maximum 5 millió Ft) volt. Fontos feltétel volt, hogy:

  • egy ingatlanra csak egy támogatás igényelhető,
  • és kizárólag új telepítésre volt felhasználható (nem bővítésre vagy cserére).

A program elsősorban a családi házakat és legfeljebb 6 lakásos társasházakat célozta.
Pályázhatott például egy 4–6 lakásos társasház lakóközössége is, ha megfeleltek a feltételeknek (pl. állandó lakcím, tulajdonosi hozzájárulás).

A támogatás feltétele volt legalább egy 4 kW-os napelemes rendszer és egy 7,5 kWh-s energiatároló telepítése. Ez ösztönözte, hogy a bruttó elszámolású rendszerek a termelés minél nagyobb részét helyben használják fel akkumulátor segítségével.

A Napenergia Plusz Program 2024. január 15-én zárult le.
A keret nem merült ki teljesen: kb. 9,4 milliárd forint maradványt más célra csoportosítanak át.

Társasházak szempontjából ez a program csak a kis lélekszámú épületeknél volt elérhető
– a nagyobb társasházak kimaradtak, mivel a pályázati kiírás limitálta a lakásszámot.

Számos nagyváros és kerület saját forrású támogatási programokat indít a társasházi felújítások elősegítésére. Ezek egy része energetikai korszerűsítésre is kiterjed, így napelemes rendszerek telepítésére is igénybe vehetők.

Érdemes figyelni az aktuális önkormányzati pályázati kiírásokat, mert ezek gyakran rugalmasabb feltételekkel és gyorsabb ügyintézéssel elérhetők.

Támogatás hiányában a lakóközösségek kedvezményes hitelkonstrukciókkal is finanszírozhatják a napelemes beruházásokat.

2024-től elérhető például az MFB által kezelt Lakossági Energiahatékonysági Hitel, amely az EU-s otthonfelújítási program részeként kamatmentes kölcsönt biztosít energetikai felújításokra.

Az előírt 30% energiamegtakarítás teljesítése esetén a társasházak is felvehetnek ilyen hitelt közös projektekre, bár a gyakorlatban az adminisztráció összetettebb, ha több tulajdonos igényli együtt.

Alternatív megoldásként a kereskedelmi bankok is kínálnak zöld hitelprogramokat, például:

  • OTP Zöld Kamatkedvezmény lakáshitel felújításra,
  • MBH Bank (korábban MKB–Budapest Bank) társasházi projekt hitelei,

Ezek kamattámogatással segíthetik a közös beruházásokat.

A társasházak jellemzően a közös költség ideiglenes emelésével törlesztik az ilyen hiteleket.

Több példa is van rá, hogy a lakóközösség átmenetileg megemeli a közös költséget a napelemes beruházás finanszírozására, majd a megtakarított rezsiköltségből fokozatosan csökkenti azt később.

Ez egy önfinanszírozó modell, hiszen a napelemek üzembe helyezése után a ház villanyszámlája (és akár fűtésszámlája) is mérséklődik, így a megtakarított összegből törleszthető a hitel.

A jól méretezett napelemes rendszer évtizedeken át biztosíthat forrást a felújítási alapba:
a panelek 25–30 éves élettartammal hosszú távon megtérülő befektetést jelentenek.

2025 őszére a szabályozási környezet radikálisan kedvezőbbé vált a társasházi napelemes beruházások számára, mint korábban.

A jogi akadályok lebontásával – mint például:

  • az energiaközösségek bevezetése,
  • az egyszerű többséggel hozható közgyűlési döntés,
  • és a visszatáplálási stop feloldása –

a lakóközösségek előtt megnyílt az út, hogy közösen hasznosítsák a napenergiát.

Bár a technikai és pénzügyi kihívások továbbra is jelentősek – például:

  • korlátozott tetőkapacitás,
  • mérőcserék költsége,
  • bruttó elszámolás miatti hosszabb megtérülési idő –

számos támogatási eszköz és jó gyakorlat segíti a társasházakat a beruházások megvalósításában.

Az állami programok eddig elsősorban a családi házakra fókuszáltak, de a trend egyértelműen afelé mutat, hogy a városi lakóépületek bevonása nélkülözhetetlen a klímacélok eléréséhez.

A friss törvényi változások mellett a szakmai szervezetek és az Európai Unió is ösztönzi az energiaközösségek létrejöttét.
Uniós pályázatok keretében akár 20 millió Ft támogatás is elérhető egy innovatív közösségi energiaötlet kidolgozására.

Önkormányzati szinten is megjelent az igény. Budapest, Debrecen és más városok külön alapokkal, „panelprogramokkal” támogatják a társasházak napenergia-telepítését és energiahatékonysági felújításait.

Mindezek eredményeképpen 2025-ben már nem kivételes kuriózum, hanem reális alternatíva, hogy egy társasházi közösség napelemeket telepítsen a saját épületére.

A megfelelő előkészítéssel – műszaki terv, közgyűlési konszenzus, finanszírozás biztosítása – a lakók közösen csökkenthetik rezsiköltségeiket és ökológiai lábnyomukat.
A jogszabályi háttér és a rendelkezésre álló támogatások pedig ehhez megadják a keretet és az ösztönzést.

Miért válassz minket?

Cégünk teljes körű támogatást nyújt a pályázati ügyintézésben, beleértve a szükséges dokumentumok előkészítését és benyújtását. Szakértelmünk révén hatékonyan ötvözzük a napelemes rendszereket az intelligens eszközökkel, hogy energiafogyasztását optimalizáljuk.

Több mint 10 éves tapasztalatunkkal és több mint 5000 telepített rendszerrel garantáljuk a megbízhatóságot, a szakértelmet és a biztonságot. Átfogó szolgáltatásaink az első konzultációtól egészen a fenntartásig tartanak.

Szeretnél többet megtudni a lehetőségekről?

Beszéljünk! Töltsd ki az alábbi űrlapot és foglald le az első konzultációt, hogy az elsők között élhess a társasházi napelemes rendszer adta lehetőségekkel! Az űrlap beérkezését követően munkatársunk 24 órán belül felveszi veled a kapcsolatot a megadott elérhetségeid egyikén! Kérjük légy elérhető!

Segítünk a teljes folyamatban!

Pályázati lehetőségekről, műszaki megoldásokról és finanszírozásról konzultálj szakértőnkkel!

Beszéljünk a lehetőségeidről!

Kérdésed maradt?

Értékesítő kollégánk hétköznap 10:00–15:00 között elérhető – fordulj hozzá bizalommal!

Németh-Sasvári Janka

Értékesítési vezető

Kedves Partnereink!

Irodánk 2025. október 23-24. között zárva tart. A beérkező megkereséseket október 27-én (hétfőn) dolgozzuk fel.

Köszönjük türelmeteket és megértéseteket!
A1 Solar Kft. csapata