A TÜV Rheinland műszaki tanácsadó céget megbízták azzal, hogy tanulmányozza a napelemek potenciálját a németországi vasúti infrastruktúra energiaellátásában.
A projekt, amelyet a Szövetségi Vasúti Hatóság Német Vasúti Közlekedési Kutatóközpontja indított el, azt térképezi fel, hogyan lehetne a PV alkalmazását úgy kialakítani, hogy az energiát közvetlenül a vasúti rendszer hálózatába táplálják.
A napelem meghajtású vasutak kidolgozása nem egyszerű feladat
Emellett feltárja majd a vasútvonalakba integrált PV-modulok lehetőségét is. Amelyek a vágányágyakba épített vagy a sínek melletti zajfalakba integrált rendszereket tartalmaznak. Illetve megvizsgálják hogy a műszaki akadályoknak milyen megoldásai lehetnek, például azzal a követelménnyel kapcsolatban, hogy az áramot közvetlenül a vasúti rendszer 15 kV-os, egyfázisú felsővezetékhálózatába kellene táplálni.
A 14 hónapos projekt azt is megpróbálja meghatározni, hogy a napenergia mennyivel növelheti a megújuló energia arányát a vasúti rendszerben.
A TÜV Rheinland fotovillamos szakértői a vasúti technológiai szakemberekkel együtt dolgoznak majd egy interdiszciplináris projekten.
Három munkacsomagot kell majd végrehajtani a vizsgálat során. Ideértve a vasút szempontjából releváns fotovoltaikus rendszerek piackutatását, illetve az energia közvetlen betáplálásához szükséges alkatrészekkel kapcsolatos munkát is.
A következő lépés a németországi vasúti infrastruktúra azon területeinek azonosítása, amelyek a legalkalmasabbak lennének a napelemek alkalmazásához. Majd ezekből az adatokból következtetnek a várható energiahozamokra.
Végül a tanulmány felméri a vasúti szabályozás szempontjából a telepített rendszerekkel szemben támasztott követelményeket. Valamint az ilyen rendszerekkel kapcsolatban potenciálisan előforduló akadályokat és korlátozásokat.
A PV vasutak kedvező hatása a környezetre
Ha bebizonyosodik, hogy a széles körben elágazó vasúti villamosítási rendszer mentén lehetséges az energia előállítása és közvetlen betáplálása, ezáltal a meglévő infrastruktúra jobb kihasználása és a többszöri átalakítás és szállítás révén való energiaveszteség csökkentése, a vasúti közlekedési mód tovább javíthatná az üvegházhatású gázok mérlegét az ágazatban” – mondta Jürgen van der Weem, a TÜV Rheinland vasúttechnológiai szakértője.
Hasonló tanulmányok és kísérleti projektek másutt is indultak. Az Egyesült Királyság Kormányának Közlekedési Minisztériuma 2019-ben egy finanszírozási részletet bocsátott ki a napenergiával és a közlekedési infrastruktúrával párhuzamosan végzett kísérletek támogatására, a londoni Imperial College által 2017-ben indított tanulmányra építve, amely megállapította, hogy a brit vasúthálózat teljes energiaigényének akár 10%-a is biztosítható az útvonala mentén telepített napenergiával.
A vasút mindössze csak az egyik a sok megújuló energiával fejlesztendő terült közül, mely várható lesz a jövőben. Ha te is szívesen nyomon követnéd a napelemes rendszerek térnyerését, akkor olvass bele korábbi blogbejegyzéseinkbe is.
Forrás: https://www.pv-tech.org/tuv-rheinland-assessing-potential-for-pv-powered-railways/